Monday, May 12, 2014

Blues Orang Jelebu - The Libyaman


Kali pertama aku membaca buku penerbitan Dubook. Aku beli semasa PBAKL. Disebabkan agak terhad penggunaan baucer buku dan duit poket yang cukup-cukup untuk tambang pergi dan balik. Maka aku memilih dua buah buku penerbitan Dubook. Ikutkan hati banyak nak beli, tapi demi nak kikis perasaan haloba tu, dua dululah.

So ini yang aku baru habis khatamkan. 

Sumber: Google Image


Tidaklah tebal mana. Ayat memang sempoi. So memang aku layan sampai tup tup - eh laaa dah habisss ke... Hewhew. Power!

Kisah dalam ni merupakan kisah perjalanan penulis yang berasal dari Jelebu. Daripada apa yang aku baca, penulis ni banyak lah pengalaman dia di Libya -Arab. Sebab bekerja di sana, belajar... 

Walaupun nampak sempoi, tapi banyak jugak maklumat yang aku dapat tentang orang Arab ni. Tentang Jelebu, Amman dan Tripoli. Aku tak pernah sampai ke mana-mana negara Arab. Dengan baca kisah 'si pemberontak' ni, dengan aku sekali rasa terawang-awang dan terbang ke negara-negara Arab nun...

Semua yang diceritakan adalah melalui pengalaman beliau sendiri, kisah beliau dan dari sudut sisi beliau sendiri. Selain itu, dengan membaca ni jugak, seolah-olah persoalan aku tentang Gaddafi telah terjawab. Tak banyak - sikit pun ada.

Sebagai tambahan, dalam banyak-banyak ayat.. aku nak petik beberapa ayat daripada buku ni yang menyentuh perkara yang berbeza..

Antaranya..

"Desakan hidup bikin manusia berubah kalau prinsipnya tidak berapa nak teguh."

Betul apa... yang ni boleh nampak bukan sekadar dalam filem mahupun drama-drama bajet tinggi dan rendah, tetapi realiti beb. Akibat desakan nak teruskan hidup! Sesiapa boleh berubah menjadi sesiapa yang dia sendiri tak pernah kenal ada sisi lain dalam dirinya. (amboi - faham ke~ hewhew)

"Terlalu banyak perubahan bukan bermakna kamu sebuah negara maju yang memajukan pendidikan. Perubahan pada nama tapi bukan pada isi juga adalah satu penipuan."

Ayat ini menyentuh tentang pendidikan negara kita. Siapa yang ada adik, sepupu, jiran tetangga, anak saudara, cucu saudara dan sesiapa yang anda kenal, pergilah tanya khabar budak-budak tu. Ape cer sekolah??? Cikgu-cikgu sihat (waras)? 

Ok cukuplah tu. Nak lagi best, pi beli sendiri, pi baca. Dah habis baca, jom travel ke negara Timur Tengah. Muahahaha

**** 
tenang-tenang aku mencari gambar buku di image Google, aku tertekan pulak dah Blog Blues Orang Jelebu. Aku tidak pasti sama ada sahih atau tidak ini blog penulis. Aku main tempek je, sebab sekilas aku scroll dan scroll, ada yang berkaitan dengan Arab, Iraq dan sebagainya.

Nak blogwalking, silakan. Tak nak sudah.

5 comments:

Anonymous said...

"Desakan hidup bikin manusia berubah kalau prinsipnya tidak berapa nak teguh." - perkongsian yang menarik.. sy pn stuju

farsyah said...

:D thanks

Anonymous said...

sama2.. suka membaca.. nk mengarang sebaik ni xpndy

farsyah said...

ni pun kira tak berapa sangat..

kena selalu meroyan menaip...lama2 dapatlah rentak tu :D

Anonymous said...

hehehe... bukan bidang saya rsanya..