Wednesday, May 21, 2014

Titian Perjalanan

Masuk 'sini' aku boleh ibaratkan sama seperti masuk Form 1 semula. Di mana perlu menghabiskan pengajian sampai Form 5. 

Bila dah belajar lama sangat ni, melalui setiap fasa yang sama rentak turun naiknya... Semakin dah nak ke penghujung, semakin dah nak ke garisan penamat semakin lelah pula rasanya.

Teringat. Aku pernah terpaksa termasuk acara larian tak-ingat-berapa-ribu-meter. Padang yang sejauh 400m aku perlu ulang alik lari sebanyak lebih kurang 8-10-pun-tak-ingat kali pusingan.

Pada mulanya ya.. semangat sungguh aku lari. At the end, aku semakin lelah lelah dan mula untuk give up. Tapi aku kena habiskan larian sehingga ke garisan penamat - kalau tak, malu arr. Maka aku teruskan larian dalam keadaan yang sangat lemah lelah dan tidak berdaya. Biar kalah mencuba, jangan mengalah sebelum cuba hewhew

Point aku..

Esok dah mula paper pertama untuk sem 7 ini. Entah kenapa rasa semangat nak study tu tak sama dengan semangat masa sem dulu-dulu. Boleh dikatakan bukan semangat yang aku salahkan..sebab kemalasan sudah menguasai diri aku sekarang.

Ingatkan aku sorang. Mujur ada juga yang senasib dengan aku, ditimpa sindrom alergi buku ilmiah. Huh.
Point yang kedua...

Agaknya beginilah kot rasanya >>> maksud aku pelajar sekolah menengah rasa. Sebab aku teringat pensyarah aku ada cakap, kajian mengatakan yang sekarang pelajar sekolah dah tak ingin nak belajar sangat. Depa ni lebih teringin nak kerja, nak duit.

Same situasi. Makin nak ke penghujung makin lelah...

Tapi di sini bedanya itu jelasss...walaupun kelihatan sama kondisinya...

******

Sebenarnya ni post aku tulis sehari sebelum paper pertama iaitu hari Ahad, malam yang sangat hening sambil mengenang nasib di perantauan...

Sekarang aku pusblishkannya... memandangkan lusa merupakan paper terakhir yang perlu aku hadap.

Kannn.. nak ke tak nak, bersedia atau tidak, bila sampai waktunya memang kita kena hadap.

No comments: