Thursday, January 2, 2014

Contengan Jalanan




Okey. Sebelum bermulanya kuliah yang agak padat sedikit untuk sem ini, hendaklah juga berkongsi tentang buku Hlovate yang terakhir aku hadamkan. Sebenarnya dah lama selesai, tapi baru nak berkongsi di sini.

Jadi, buku tersebut ialah Contengan Jalanan. Ramai jugak kenalan yang mensyorkan judul ini, dan mengatakan antara yang paling terbaik dalam koleksi Hlovate. Pada mulanya memang confius dibuatnya nak mulakan baca.

Pasalnya cover depan dengan belakang memang macam cover depan buku. Dan rupanya-rupanya memang depan dan belakang ada dua kisah yang berbeza dimulakan dari bahagian yang berbeza. Tapi wataknya still berkaitan.

So aku mulakan baca yang cover gambar cawan kopi tu sebab tengok permulaan tulisannya ada tarikh. Mesti lah kan pilih tarikh yang paling awal.
Ceritanya…

Tentang ‘sekawan’ geng dari sekolah lagi. Dah study sampai university walaupun berbeza course, tetap bersama-sama atas satu minat iaitu muzik. Depa ni pun course masing2 walaupun berbeza tetap atas satu line iaitu seni.

I - Fend namanya Affendy. ‘Fend'; jika dipendekkan untuk panggilan. Umur – baru hampir masuk usia mengundi. Bergelar pelajar fotografi yang dunianya hanya berpaksikan lensa dan warna. Dan muzik! Dia gitaris merangkap vokalis Creepy Hues. Definisi hidupnya mudah. Selagi ada warna dan irama, itu namanya bahagia. Hinggalah dia bertemu dengan Amalia. Sepotong ayat daripada gadis itu membuatkan erti hidup yang difahaminya selama ini hilang makna. Kisah ini adalah contengan pengalaman Fend sepanjang dia cuba menyusun semula kamus hidup. Contengan kisah perjalanannya di celah-celah sesak kota Kuala Lumpur. Contengan kisah perjalanannya dari Kuala Lumpur ke Kuala Perlis. Contengan kisah perjalanannya melangkah benua dari Malaysia ke Australia. Kerana mahu mencari erti. Kerana mahu mencari ‘Affendy'. Contengan pengalaman Fend yang mahu mencari erti, mencari ‘Affendy'.

II - K² Namanya Ku Kamaruzzaman. Dipendekkan menjadi K² untuk teman-teman. Dia teman Fend. Pelajar Creative Studies. Drummer untuk Creepy Hues. Paksi hidupnya hanya satu: seni. Perkara lain boleh ditolak tepi. Hidup itu mudah, tidak perlu mencari susah. Namun erti itu mula berubah arah selepas kematian seorang teman. Tambah dikusutkan dengan perubahan Fend yang seolah-olah tersampuk badi krisis pertengahan usia. Kembaranya ke Australia untuk menemani Fend dirasakan hanya sebuah percutian. Kembaranya ke Tanah Seberang di negara jiran yang membuka pintu hati dan mata untuk melihat dunia dari sudut berbeza.

Okey tu dia dua buah cerita yang ringkas. Aku ‘tiru’ je dari MPH online. Sebab kang aku taip sendiri dah tak jadi ringkasan. So pendapat aku, mula2 memang agak boring sikit lah sebab dah merapu pasal muzik je. Aku pun bukanlah orang muzik plus lagu2 yang Hlovate masukkan tu, manalah pernah aku dengornye (dah lah lagu BI hehe).

Tapi aku tabahkan jugak membaca walaupun tak paham. Yang lain semua okey. Memang best. Dan ternyata memang betul, hati kita ni memang Allah yang pegang. Hati ni kalau nak buka ke tutup ke, Allah je yang mampu buat. Dan novel ni jugak membuatkan aku sebenarnya teringin gak nak buat.

Buat travel macam tu, tidur dalam masjid. Tapi fikir sebab aku ni perempuan, kena fikir banyak kali lah nampak gayanya. Tapi kalau dapat rezeki travel ke luar, sebelum kiamat sebelum ajal menjemput ni, memang bersyukur sangat..

Ok bye. Selamat membaca. Try lah. Aku jamin berbaloi-baloi. Masa aku baca ni, membuak-buak hati nak buka tafsir Al-Quran terus. Sebab curious gila apa maksud ayat yang dipilih tu. Tapi sebab malas tahap kemarau, nanti je lah bukaknya… ngeee 

sumber: Google

No comments: