Tuesday, October 30, 2012

JANGAN BIAR ADA PENGHALANG- JANGAN BIAR TERHENTI

anda? anda siapa ditentukan oleh anda sendiri. anda mahu jadi apa? anda mahu buat apa? just do it. tak perlu menunggu sesiapa. kadang-kadang memang lelah bila terpaksa menunggu teman untuk maju ke hadapan.

bukan suruh pentingkan diri. memang maju ke hadapan bersama-sama merupakan detik paling indah. susah senang bersama. tapi ini bergantung pada situasi.

anda ada sesuatu yang dikejar dan anda menetapkan target untuk itu. ada kawan mahu bersama. bagus! ada peneman, penambah ceria. jika rakan anda yang sudah terbiasa teman tiba-tiba tidak dapat bersama anda melakukannya..

anda juga perlu hentikannya? tidak! teruskan. tak perlu buang masa dengan membawa hati yang rajuk. tak perlu membuang tenaga menunjukkan anda marah dengan dia. tidak perlu! kenapa anda perlu marah?

tidak pernah terfikirkah anda setiap insan ini ada kesulitannya tersendiri? jika anda tidak mahu mengerti kesulitannya apa, sekurangnya fahamilah bahawa dia berada dalam kesulitan. jangan buang masa, buang tenaga.

anda ada perkara yang telah ditarget. memang fitrah peneman itu tidak akan selamanya. dia datang silih berganti. bukan kehendak dia. tapi memang fitrah hidup kita begini. jadi anda teruskan rutin seperti biasa.

jangan hanya kerana masalah kecil itu target anda berkecai sepenuhnya. usaha anda sia-sia sahaja sebelum ini. jadi apakah target anda? usahakan. bersama teman itu rezeki. tanpa teman itu berdikari. berdikari itu tabah dan cekal.

ya! saya pun perlu begitu. sama-sama kita tabahkan hati dan kejarlah targetmu. jangan biar ada penghalang.


No comments: