Tuesday, August 14, 2012

RAIKAN MEREKA BUKAN HANYA DI BULAN RAMADAN


jangan gembira sangat. - sambungan dari sini 

cuma nak ingatkan pada anda dan diri sendiri bahawa, dalam kita bergembira menyambut hari lebaran yang bakal tiba, ada lagi insan yang masih diperlukan perhatian.

contoh:anak yatim.

saya ada terbaca satu artikel kisah benar atau tidak, saya tidak tahu. sumbernya pula, memang sudah lupa. tapi apa yang boleh saya simpulkan kebenaran dari kisah itu ialah, anak yatim ini mewah kehidupannya hanya di bulan Ramadan. dalam bulan inilah mereka dapat merasa segalanya dengan mewah- makanan, pakaian, dan sumbangan lain-lain.

biasa yang kita lihat ialah mereka dibawa berbuka di hotel-hotel, bersama YB-YB, jemputan-jemputan artis yang membuat persembahan (kita pun kadang-kadang atau tak pernah merasa).

tapi, bila habis Ramadan? habis begitu sahaja. mereka juga turut dilupakan. hanya bertemu kembali pada Ramadan akan datang. sebenarnya, apa yang mereka mahu, bukan itu! apa yang mereka mahu ialah perhatian dan kasih sayang yang berterusan.

sebagai badan-badan NGO, syarikat-syarikat dan sebagainya yang selalu membuat kebajikan seperti ini atau ini termasuk dalam agenda semasa di bulan Ramadan, mengapa tidak anda khaskan dana hasil untung syarikat untuk mereka ini?

sekurang-kurangnya, masukkan dalam agenda setiap bulan akan melawat anak-anak yatim ini. setidak-tidaknya anda dan mereka semakin akrab, mereka juga tidaklah berasa sunyi di mana hanya mengharap kasih rakan senasib dan penjaga-penjaga di rumah-rumah anak yatim.

saya hanya mengulas sahaja berdasarkan artikel itu. penamat kisah itu, akhirnya syarikat tersebut telah mewajibkan untuk melawat anak-anak yatim itu sebulan sekali dan sentiasa keep in touch. bukan hanya di bulan Ramadan.

wallahua'alam (~,^)v

1 comment:

twinscraftlife said...

Hi! 안녕하세요~~! please do visit our blog! we sell
purely handmade products such as pouch,
earrings, cards, hp strap, cute items!
쇼핑하시면 더 감사합니다~~^^
http://twinscraftlife.blogspot.com

http://thesoaplicious.blogspot.com