Tuesday, June 10, 2014

The Winner Of The Denda


Tiba-tiba teringat zaman sekolah. Haru tak biru... zaman sekolah dulu, kena denda merupakan satu perkara yang amat membanggakan. Masa kena tu, tak lah bangga, malu segan dan macam2 lah sampai rasa nak kerat batang leher ni, gi sekolah tanpa kepala huhu.

Dalam banyak2 denda yang winner dalam hidup aku setakat ni - masih segar dalam ingatan beb- ialah jengjengjeng...berikut merupakan portfolio the winner of the denda *muahahaha

Masa kena - Form 4
Status - Pengawas sekolah *hewhew
Jenayah - Buat bising (menjerit) dalam surau - kes gurau senda tak kena masa dan tempat
Alasan helah bela diri - Aku kan cepat terkejut - tu yang terjerit (tapi baik jugak la mengaku salah)
Masa - Bulan Ramadhan - lepas solat Maghrib
Siapa bagi denda - Presiden... (tak ingat pulak nama penuh jawatan dia *nama penuh dia aku ingat haha - yang pasti kepala segala murid di sekolah dan asrama)
Dendaan yang dianugerahkan - Baca hadis setiap pagi masa perhimpunan selama dua minggu
Peguam bela - Kakak angkat yang sama kelas dengan presiden tolong kautim - maka diringankan menjadi 4@5 hari sahaja *tak berapa nak ingat hehehehe - 

Nasib baik perhimpunan pagi masa tu just semua kena beratur di luar kelas masing2 sahaja. Baca AsmaulHusna, baca doa, masuk je kelas. Pengawas yang bertugas baca doa semua tu akan gunakan mic di pejabat.

Makanya, masa aku kena denda tu, menapak lah aku dengan penuh segan ke pejabat. Aku ingatkan ada cikgu yang telah maklum akan keberadaan aku pada waktu pagi di pejabat itu untuk melaksanakan dendaan. Disebabkan nampak mcam dungu je aku berdiri dalam pejabat tu (padahal tengah usha mic - tak nak tanya nanti segan), cikgu HEM ni tegur aku..

Cikgu: Ha, kamu nak apa?
Aku: Err hehe.. saya nak cari mic yang biasa guna waktu pagi2 ni. Yang ni ke cikgu? (Sambil tunjuk mic yang dan dan pulak baru ternampak) - nampak sangat jarang ziarah pejabat.
Cikgu: Aah lah yang tu. Kamu nak buat apa?
Aku: Saya nak bacakan hadis ni. Hadis pasal sahur.
Cikgu: Oh! Bagus bagus. Setiap pagi ya ada?
Aku: Aah cikgu. Setiap pagi. 
Cikgu: Bagus bagus. Teruskan.
Aku: (sengeh.segan.bangga.) haha

Aku nobatkan denda ni the winner sebab dalam segan-segan aku mengakui khilaf, aku dapat something yang lebih bernilai dari itu. Something yang aku sendiri tak tahu nak describe macam mana. Yang pasti ianya tersangat priceless.




3 comments:

guestwho? said...

Throwback nmpk,. Pdan muka.. ha3

farsyah said...

well... :D

Anonymous said...

igt lg? seingat sy zaman persekolahan sy banyak kenangan indah indah.. tp bila nk igt.. satu pun xbermain di minda