Tuesday, December 10, 2013

Erti Member Kamcing


Tanyalah siapa pun. Sahabat dan kawan. Mana yang paling tinggi tarafnya.
Sahabat.
Bila mana…

Kau terima aku. Begitu juga aku.
Kau tahu aku. Begitu juga aku.
Kau percaya aku. Begitu juga aku.

Dan….pelbagai lagi yang aku boleh katakan ini lebih dari sahabat.
Apalah yang lebih dari sahabat jika bukan hampir kepada hubungan darah daging?

Kalau di barat tu.. (apa yang aku tonton dalam filem dekat tv je)
Sahabat yang nak cerita gila kamcing ni…
Kau main game je pun. Boleh maki2 hamun. Habis main-kalah menang-maki2-lepak2- do something crazy again.

Walaupun dia buat benda paling bodoh dan paling kau tak suka tapi kau tau yang itu memang habit dia….. kata boleh accept each other…
Privacy pun dah tak macam privacy bila semua nak dikongsi.

Tapi tahu bila keadaan yang kita perlukan bersendirian.
Dia faham. Dia biarkan. Bukan sebab tinggalkan tapi dia akan datang semula untuk memberi semangat.

Yang paling zahir… memang tak lah nak cakap lembut2. Macam yekkkk je…
Hohoho.

Tapi dalam Islam… as long as kau tak sakitkan hati kawan tu, hati sahabat tu…
Maknanya kau masih ada kawan dan sahabat. Kan…

Terpulanglah…
Malas dah aku nak cakap.
Benda kecik kadang2 pun nak kecoh… bukan dengan siapa2 pun…
Dengan orang yang paling kau rapat jugak.
Ke sebenarnya aku yang syok sendiri.

Tanda maaf seorang sahabat
Kadang-kadang tak perlukan kata 'maaf'
Cukup bila dia dah mula jadi seperti biasa

Itu tanda dia mintak maaf
Dan tanda dia memaafkan

Maaf yang tak terucaplah orang kata
Tapi hati tak nafikan



2 comments:

wanariahamiza said...

Aduh. Kalau cakap soal rakan, kawan, sahabat... sejujurnya sungguh rumit. :)

farsyah said...

ya Wan.
sangat merumitkan...

*tulisan ni pun nampak beno rumitnya...