Saturday, August 4, 2012

KHILAF SHARING DI FACEBOOK?


saya memang suka share-share ilmu-ilmu yang ada di facebook. tapi ada juga suara-suara yang berpendapat mengenai orang-orang seperti saya- suka sangat tekan share di facebook....

mereka mengatakan bahawa bukan tak boleh share, tapi tengoklah dulu intipati ilmu atau penyataan yang kita share itu- adakah benar atau tidak. ini tidak main suka share je. kalau share ilmu yang betul tak pa, kalau salah? dah tak memasal ilmu salah itu tersebar. (lebih kurang beginilah maksudnya)

setiap orang berhak memberi pandangan, setiap orang harus menghoramati pandangan orang lain. 

bagi saya pula, tidak kisah la ilmu itu punya khilaf dalam beberapa bahagian. apabila kita share, secara tidak langsung orang lain pun akan share juga, kan? jadi di sinilah peranan kita yang share perkara-perkara di facebook ini.

selepas share, kajilah sendiri sama ada benar atau tidak, sama ada terdapat khilaf atau tidak, sama ada sahih atau tidak sesuatu yang kita share itu. jika adanya khilaf, sila nyatakan di ruangan komen. kemudian nyatakan sekali yang benarnya apa? buktinya apa?

jadi di sini, bagi saya tiada salahnya nak share apa-apa pun, yang lainnya terpulang pada diri kita untuk menilai itu baik atau buruk. yang baik kita ambil, yang tidak kita tinggalkan. 

sekurang-kurangnya, dengan share perkara salah, orang lain pun dapat ilmu baharu iaitu perkara itu salah rupanya.

wallahu'alam
|
|
(~,^)v

No comments: