Online Diary MY FAKE IS ORI: Erti Sekeping Seringgit

Monday, August 24, 2015

Erti Sekeping Seringgit

selama seminggu aku cuba survive
dalam bank dah kering kontang
eh belum, ada lah sedikit (yang sangat sedikit), buat backup saat genting

buat masa ni belum berapa genting lagi
sebab mujur duit raya yang aku dah tukar singgit-singgit tu
masih ada lagi bakinya

dengan berbekalkan duit singgit-singgit tu (yang aku tak tahu berapa jumlahnya, malas nak kira)
aku buat bayo tol hari-hari, aku buat makan kat kantin, buat topup minyak sikit2..

dan untuk sisa-sisa terakhir khidmat duit seringgit-seringgit tu...
aku raikan di stesen minyak

tak dan rasanya nak tunggu gaji esok,
memang mintak disua2 tangki kereta ni

berapa lama aku dok kira singgit... dua ringgit...tiga ringgit...sampai dua puluh ringgit....

begitulah lamanya cashier tu pun mengira seringgit...dua ringgit...tiga ringgit...sampai kompem dua puluh keping.

dari jauh pam tu aku berjalan ke kaunter pegang dengan cermatnya dua puluh keping seringgit...

yang sememangnya sangat bermakna pada ketika itu...
yang akan ditangisi sekiranya hilang tiba-tiba...
yang mana selepas ditolak, hanya berbaki cukup untuk menampung tol dan makan esoknya...

dan apa lagi kau nak dustakan?
janji Allah itu pasti...

semuanya akan cukup... syarat yakin

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 any idea?:

 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen